Visste du at hvitløk har mange gode helseeffekter?

Hvitløk er bra! Ikke bare har den en nydelig smak, den har også veldig mange gode helseeffekter. Her er tips til hvordan du kan gjøre den enda bedre. Har du forresten prøvd å bake den? Vi viser hvordan.

Hvitløk er rik på både vitaminer og mineraler. Den inneholder både vitamin B1, B2, B3, B6, folat, C-vitamin, kalsium, jern, magnesium, mangan, fosfor, kalium, natrium og sink.


Minsker risikoen for hjerteinfarkt og hjerneslag med hele 50%

I Tyskland fant forskere at hvitløk hadde mange positive effekter på kroppen. Så effektivt at risiko for hjerteinfarkt og hjerneslag ble redusert med hele 50 %.


Hvitløk som urtemedisin reduserer en rekke risikofaktorer som spiller en avgjørende rolle i

reduksjon i total og LDL-kolesterol, økning i HDL-kolesterol, reduksjon av triglyserider, blodtrykk med mer.


Forskere fra Penn State i USA fant i sine studier at bruken av hvitløk kunne reduserer risiko for hjerteproblemer med 38 % generelt.


Kan reduserer blodtrykket

En studie fra 2013 sammenlignet hvitløktabletter mot den blodtrykksenkende medisinen atenolol. Den fant at daglige doser på 300 mg til 1500 mg merkbart reduserte over og undertrykket sammenlignet med atenolol.


Godt for immunforsvaret

Hvitløk styrker immunforsvaret sånn at forkjølelsen kommer sjeldnere. Den holder fordøyelsessystemet rent ved å skylle ut giftstoffer.


Les også: Hvordan styrke tarmfloraen?


Forskning på hvitløkekstrakt har vist å ha god effekt på immunforsvaret. Den virker antiinflammatorisk, reduserer risikoen for kreft, reduserer hyperglykemi, og styrker generelt immunforsvaret.


Godt for huden

Hvitløk beskytter huden mot skadelige effekter av frie radikaler. I tillegg er svovelen i hvitløk med på å bevare kollagenet i huden. Kollagen holder huden spenstig, så bruk hvitløk i ditt daglige regime for en fin og flott hud. Produksjonen av kollagen går ned etter at vi har fylt 20 år. Hvitløk kan også hjelpe med å hele arr, bekjempe eksem, soppinfeksjoner og fotsopp.


Slik blir hvitløk enda bedre

De gode effektene av hvitløk blir enda bedre om du hakker eller presser den og lar den ligge noen minutter før du bruker den. Du kan også tilføre syre som sitron. Dette øker tilgjengeligheten til svovelforbindelsene og de nyttige enzymene.


Er du redd for å lukte hvitløk kan du spise mynte, peppermynte, persille, eller fennikelfrø med eller direkte etter måltider.


Les også: Grønnsaker du bør spise mer av


Bakt hvitløk - vi elsker den! Når du baker hvitløk endrer den karakter fra skarp og sterk til rund og søtlig. Uten at den mister noe av den spenstige smaken. Er du ikke så glad i hvitløk? Da er dette en fin måte å lære og like den.

Fremgangsmåte

  • Skjær av toppen av en helt hvitløk, slik at du tydelig ser alle feddene. Da blir det lettere å få dem ut av skallet.

  • Pensle med olje og strø over litt salt.

  • Pakk dem inn i aluminiumsfolie.

  • Bak i ovnen på 200 grader i cirka 45 minutter.

  • Knip ut feddene ved å klemme på bunnen av hvitløken.

Server bakt hvitløk som tilbehør til kjøtt og fisk, eller knip ut feddene og ha dem som topping på supper, i salater, eller på brødskiven.

Kan oppbevares tett glass i kjøleskap i ca en uke.


Vel bekomme

39 visninger