Styrk immunforsvaret med god mat

Oppdatert: mars 25

Har vi glemt hva mat egentlig er og hvorfor vi bør spise fra naturens eget skattkammer? Ferdigmat, sukker og stivelse gir ingen næring og svekker immunforsvaret vårt, som er det som beskytter oss mot sykdom.

I disse tider når aviser, internett og TV er fulle av frykt for covid-19 virus, er det godt å vite at du kan styrke immunforsvaret ditt ved å spise næringstett og naturlig mat. Immunforsvarets oppgave er å beskytte deg, og til det trenger det næringsstoffer fra maten.


Å velge riktig mat er det beste tiltaket du kan gjøre for å holde deg frisk. I tillegg er alltid god håndhygiene viktig.

Her er en enkel oversikt over mat som svekker og styrker immunforsvaret.


Mat som svekker immunforsvaret:

  • Sukker og stivelse - de fleste er nok ikke klar over hvor mye sukker og stivelse de faktisk spiser. Brød, pasta, ris, bakervarer etc. er eksempler på matvarer i denne kategorien. Denne maten gir rask energi ved at blodsukkeret stiger. Høyt blodsukker gir høyt insulin som er en betennelsesmarkør. Dette er i tillegg næringsfattig mat.

  • Bearbeidet mat - ferdigmat som frossenpizza, hermetikk og posemiddager fra frysedisken. Denne maten er ofte så hard behandlet at alle næringsstoffer er borte.

  • Mat med mye tilsetningsstoffer - spesielt gjelder dette en del godterier som barna våre spiser. Men det finnes i flere typer ferdigmat. Flere av e-stoffene som finnes i ulik mat forstyrrer tarmfloraen vår. I tillegg er enkelte linket opp mot kreft i tarmen. Sjekk alltid innholdsfortegnelsen og velg den varen som er renest.

  • Dårlig fett - herdede planteoljer som selges i plastflasker, som solsikke, soya, mai etc. er rett og slett skadelig for kroppen vår. Dette fettet finnes også i frityrkokeren hos fast-food kjedene. I tillegg i mye bakervarer fra butikken med høy holdbarhet. Når planteoljer varmes opp til veldig høye temperaturer dannes transfett. Transfett er linket opp mot både kreft, overvekt og diabetes 2.

Lurer du på hva du skal ha til middag i dag? Prøv denne.


Mat som styrker immunforsvaret:

  • Rene proteinkilder - velg kjøtt, kylling, fisk, skalldyr, egg og ost.

  • Gode fettkilder - velg rene, naturlige fettkilder som kaldpresset olivenolje, kokosolje, avokadoolje, smør, og animalsk fett. Spis fet fisk, hel avokado, oliven, nøtter og frø.

  • Grønnsaker - velg grønnsaker i alle regnbuens farger. De inneholder både vitaminer og mineraler. Visste du for eksemepel at både paprika, grønnkål og brokkoli har mer vitamin-C enn appelsiner?

  • Bær - vi får både antioksidanter og vitaminer fra bær. Velg hovedsakelig økologiske. Eller det aller beste plukk dine egne når det er sesong og fyll opp fryseren.

  • Nøtter og frø - inneholder både fett, vitamin og mineraler. Velg helst rå, usaltede. Du kan evt. riste og salte selv. Da vet du hvilke fettkilder som er brukt.

  • Belgfrukter - inneholder resistent stivelse. Noe de snille tarmbakteriene dine elsker. I tillegg til noe proteiner, vitaminer og mineraler.

  • Frukt - spis litt frukt av og til, men tenk på det som en dessert. Frukt skal alltid spises, ikke drikkes.

Husk at mat skal være kos, det er sosialt og noe vi trenger hver dag. Ikke gjør matlaging til stress. Ta med barna, lek dere på kjøkkenet. Smak til underveis med gode krydder og urter. Har du det ekstra travelt, kjøp frosne grønnsaker, lag en mos. Kjøp ferdige fiskekaker, og server det til grønnsakene. Både enkelt, fort gjort og veldig godt!

Våre e-bøker

Synes du det er vanskelig å vite hva du skal lage og hva du skal handle? Vi har gjort det enkelt for deg! I alle våre e-bøker finner du artikler som forklarer hvorfor ulik mat er bra, eller ikke bra for deg. Vi har laget nydelige, enkle oppskrifter, ukeplaner og handlelister.


Her kan du lese om Rebekka og Kristin som begge har prøvd en av våre e-bøker.


Ta vare, Nina og Helén

118 visninger