Stress gir mer magefett

Oppdatert: jan. 15

Alt for ofte er årsaken til problemer rundt fordøyelse og mat den samme. Nemlig stress i en eller annen form.

La oss snakke litt om stress

Stress er så mye, det er ikke bare når du haster fra A til B. Det er også alt det du tenker på. Hjernen vår skjønner ikke forskjellen på en tenkt og en faktisk handling. Ja, du leste riktig!


Har du opplevd noe vondt i livet ditt har du fått med deg en dårlig erfaring. På den erfaringen sitter det alltid en følelse. Livet går videre, men i hjernen har det blitt lagret et spor. Hver gang du møter en situasjon som ligner på den vonde opplevelsen kommer følelsen tilbake og sporet blir sterkere.


Sånn kan opplevelsen sette seg dypere og dypere i kroppen og til slutt skaper det et slags kronisk stress. Når kroppens stressrespons kommer i ubalanse skrus det ikke av igjen. Dette fører til et svekket immunforsvar. Du blir lettere syk, blodtrykket kan bli høyere, huden tørr og vekten øker, spesielt rundt midjen.


Stress aktiveres i tarmen, og kan gi nedsatt toleranse for enkelte matvarer. Mikrobiotaen blir forstyrret og næringsopptaket blir dårligere.

Du kommer ikke i mål om du ikke lærer å stresse ned

Kosthold er mye, men ikke alt Det er mye snakk om riktig kosthold når det gjelder god helse. Men om du ikke samtidig tar tak i stresset, vil du ikke komme helt i mål, uansett hvor bra du spiser. Alt henger sammen med alt. Vi må se på helse i en større sammenheng.


Det å ha ro på innsiden og sørge for nok søvn er like viktig som det å spise den maten som passer din kropp og helse best.


Det ikke alltid vi får gjort noe med selve situasjonen som skaper stress, men vi kan gjøre noe med vår egen opplevelse av den. Spør deg selv, – er det noe jeg får gjort noe med? Hvis nei, aksepter at sånn er det. Hvis ja, så gjør noe med det.


Mange føler stresset blir mindre om man får vært fysisk aktiv. En joggetur, en trur på treningssenteret eller yoga. Når vi stresser, og når vi trener, har vi høye verdier av adrenalin og kortisol i kroppen. Etter trening roer systemet seg ned og da reguleres også stresshormonene naturlig ned . Vi kan si at trening 'forbrenner' litt av stresset som har hopet seg opp.


Meditasjon, en tur i naturen, lese en god bok etc, vil også ha effekt på stress. Å sette av minimum 20 minutter til seg selv hver dag er en veldig god investering i helse. I tillegg har man da mer å gi til andre.


Det å skrive av seg bekymringer før man legger seg er også effektivt. Særlig om du har problemer med å sove. Bruk en kladdebok, skriv ned alt det som du synes er vanskelig. Om det er noe på jobben, om du er sint på gubben, eller om det er andre ting som bekymrer deg. Få det ut! Bruk de ordene du vil, skriv med store bokstaver ved behov, og vær dønn ærlig. Når du kjenner du er rolig på innsiden, legg fra deg boken. Tenk på alt det som er bra, og legg deg til å sove.

I alle våre kostholdsplaner har vi skrevet om viktigheten av både å stresse ned, sove nok og være nok fysisk aktiv. Vi gir deg også råd til hvordan du kan løse det. Start det nye året med å være ekstra snill med deg selv. Last ned en av våre kostholdsplaner og bli en ny og bedre deg allerede i dag!

Les om Kristin og Rebekka som begge har prøvd vår keto kostholdsplan for vektnedgang.

64 visninger