Proteiner kan øke vekten

Visste du at kroppen kan lagre ekstra proteiner som fett? Ønsker du å gå ned i vekt er det derfor viktig å ikke overdrive inntaket av proteiner.


Mange på lavkarbo overdriver inntaket av proteiner

Mange av dem som spiser et lavkarbo kosthold spiser alt for mye proteiner. Dette skjer ofte fordi proteiner blir erstattet med karbohydrater. Proteiner fører ikke til økt blodsukker, men det øker utskillelsen av insulin. Insulin sørger for at overskytende energi blir lagret som fett i fettcellene våre.


I motsetning til karbohydrater som bare gir energi, er proteinenes hovedfunksjon vekst og vedlikehold. Proteiner brukes i liten grad til energi i kroppen. Proteinbehovet varierer derfor avhengig av om personen er barn, voksen, eldre, gravid, atlet, syk, overvektig eller mister vekt. En stor voksen som har en stor masse, med unntak av fett og vann, trenger mer proteiner enn en med mindre.


Behovet for proteiner er størst ved vekst. Voksne trenger derfor ikke så, unntaket er hvis man vil bygge muskler eller er skadet. En voksens lever, lunger og nyrer trenger ikke å bli større. Hos barn derimot skal alle organer og muskler vokse. Noe som betyr at de har ett mye større behov for proteiner.


Disse trenger mer proteiner:

  • Gravide

  • Spebarn (proteiner i morsmelken)

  • Barn

  • Ungdom

  • Eldre og syke

Du kan ikke få muskler bare av å spise proteiner, da ville vi alle sett ut som bodybuildere.

Derfor legger du på deg av for mye proteiner

I mange dietter vet man at sukker og raske karbohydrater øker insulin og fettlagring. Man spiser lite, eller ingen raske karbohydrater for å unngå økt blodsukker og økt insulin.


Men det er ikke bare sukker og karbohydrater som stimulerer insulin. I 1966 oppdaget man at proteinet lucein også øker insulinutskillelsen. Når vi spiser proteiner skilles det ut hormoner i tarmen. Disse gir beskjed til bukspyttkjertelen om å produsere insulin. Dette er logisk når vi vet at insulin ikke bare har i oppgave å sørge for at cellene får energi, men at de også får aminosyrer, som er byggeklossene til proteiner, hormoner etc.


Hvor mye skal du spise?

Ønsker man å gå ned i vekt, vil det være viktig å holde proteininntaket nede. Dagens anbefalinger ligger på litt over 1 gram pr dag pr kg normalvekt. Husk at det er snakk om rene proteiner. I kylling finner du ca 20 gram rent protein pr 100 gram.


Les også: Faste booster vektnedgang


Enkelte mener vi godt kan greie oss med mindre enn dette med unntak av barn/ungdom, eldre og syke. Helt ned til 0,5 gram pr kg normalvekt. Her kan man prøve seg frem og finne sin balanse.

Er du overvektig, eller blir du ikke kvitt de ekstra kiloene? Ta en titt på proteininntaket ditt.

I våre kostholdsplaner har vi beregnet proteinbehovet til 1 gram pr kg normalvekt. Vi erstatter energien fra proteinene med nyttige grønnsaker som ikke påvirker blodsukkeret og vekst- og fettlagringshormonet insulin.


Våre kostholdsplaner er enkle, lette å følge og gir deg trygghet. Du har ukeplaner og handlelister. Enklere blir det ikke.


Les Kristin og Rebekkas erfaringer med vår ketoplan.




122 visninger