Slik blir du lettere kvitt kiloene

Oppdatert: jan. 15

Vi har lært at vi må spise mindre for å gå ned i vekt. Det vil si å være konstant sulten og sliten. Men det må ikke være sånn!


Nytt år = nye muligheter

Mange gruer seg. Skal det bli en ny fiasko? Hvor lenge må du være sulten, sliten og trøtt før du ser en effekt? Er drømmekroppen virkelig verdt all den smerten? Vi har gode nyheter! Å gå ned i vekt handler aller mest om hva du spiser og ikke hvor mye. Du kan føle deg mett og samtidig gå ned i vekt.


Det nytter ikke å telle kalorier

Kroppen er ikke en enkel forbrenningsmaskin. Den styres av hormoner og er fantastisk avansert. Ellers ville vi som art aldri ha overlevd. Tilgangen på mat har gjennom evolusjonen vært uforutsigbar. Derfor har kroppen utviklet et forsvar mot dårlige tider. Ekstra energi lagres i fettcellene våre, akkurat som bjørnen før den går i hi. Du kan derfor ikke lure den ved å spise mindre kalorier, du må lure den ved å gi den mat som ikke trigger den til å lagre.


Insulin er et livsviktig hormon. Det sørger for at energi når inn til cellene våre, men insulin er også et vekst-og fettlagringshormon. Hver gang vi putter mat i munnen øker blodsukkeret og insulin skilles ut. Mat med mye sukker og stivelse gir et ekstra høyt blodsukker og ekstra mye insulin skilles ut. Overskytende energi fra maten, sørger insulin for å lagre i våre store lagre, fettcellene. Spiser vi proteiner, som kjøtt, fisk, egg etc er insulinutskillelsen mindre. Fett påvirker ikke utskillelsen av insulin.


Når alt er i balanse er ikke dette et problem. Mellom måltidene går insulin ned. Kroppen får beskjed om at den kan bruke lagret energi frem til neste påfyll av mat. For eksempel under fasten når vi sover. Slik regulerer kroppen tilgjengelige fettreserver, sult og metthetsfølelse, og du holder en stabil vekt.


Når du legger på deg, eller ikke går ned i vekt, er det fordi det er en ubalanse i hormonene dine. Det handler ikke om at du er lat og mangler vilje og evne. Dette er viktig å få frem! Mange overvektige har en ekstrem viljestyrke, det må man ha når man kan spise lite og samtidig trene mye. Men resultatene uteblir, eller vekten kommer raskt tilbake etter vektnedgang.


To grunner til at du legger på deg:

  1. For mye karbohydrater: Karbohydrater (sukker/stivelse) trigger kroppen til å produsere mye av fettlagringshormonet insulin. Det betyr at du må kutte ned på karbohydratene. og spise moderate mengder protein.

  2. Spiser for ofte: Hyppige måltider setter kroppen i et kontinuerlig lagringsmodus. Insulinet rekker ikke gå ned mellom måltidene. Insulin lagrer ikke bare fettet, det forteller også fettcellene at de ikke skal frigi fett fordi det er nok energi i blodet. Du må ikke spise ofte for å holde et stabilt blodsukker. Stabilt blodsukker handler om hvilken mat du spiser.

Les om Kristin og Rebekka som begge gikk ned i vekt på vår keto kostholdsplan for vektnedgang.


Slik lykkes du

Du kan starte med enkle endringer. Kutt ned på brød, pasta, ferdigmat, sukker og frukt. Drikk hovedsaklig vann, farris, kaffe og te. Kutt ned på brus, også lett brus, juice, øl og søte viner.

Øk inntaket av grønnsaker som vokser over bakken, spis mer bær, nøtter og øk mengden med naturlig fett. Fett gjør oss mett og vi unngår overspising. Ikke øk mengden proteiner. For mye proteiner kan gjøre at du legger på deg.


I vår Keto kostholdsplan bruker vi disse prinsippene. Du får masse deilig mat med mye grønnsaker, moderate mengder proteiner og gode fettkilder. Dette gir stabilt blodsukker, lite insulin og sørger for at kroppen kan begynne å bruke fettlagrene. I planen starter vi med tre måltider pr dag og går over til to. Dette kalles periodisk faste og har mange helsefordeler. Vi har også lagt inn en valgfri faste og beskrevet fordelene ved å faste. På den måten får kroppen beskjed om at den skal bruke fettlagrene.

Visste du at: En metaanalyse av 53 studier viste at lavkarbo var best på vektnedgang

Følger du disse prinsippene vil ikke vektnedgang bli vanskelig. Du er mett og går samtidig ned i vekt. Flere har erfart at det ikke trenger å være et slit å nå sin idealvekt. Prøv selv!! :)

60 visninger