Magnesium - vårt viktigste mineral

Magnesium er nødvendig for hver celle, inkludert hjernen. Kun 1 prosent av kroppens magnesium finnes i blodet. Derfor vil ikke en blodprøve vise om du har mangler.



Magnesiummangel kan være ansvarlig for flere sykdommer enn noe annet næringsstoff. Etter oksygen, vann og mat, er magnesium sannsynligvis det viktigste elementet vi trenger.


Magnesium:

  • Er et kritisk mineral for elektrisk stabilitet i hver celle

  • Er viktigere enn kalsium, kalium og natrium og regulerer alle tre

  • Er et essensielt mineral som brukes til hundrevis av forskjellige biokjemiske reaksjoner i kroppen.

  • Støtter prosesser som proteinsyntese, cellevekst og energiproduksjon

  • Har roller i nervefunksjon, muskelkontroll og blodtrykk. Selv blodsukkerregulering avhenger av magnesium.

  • Er ansvarlig for at muskelfibrene i musklene slapper av, regulerer blodtrykk, og god beinhelse.

  • Er et av de viktigste mineralene med en sentral rolle i hundrevis av enzymsystemer.

  • Magnesium er en kritisk co-faktor i mer enn 300 enzymatiske reaksjoner i kroppen.

  • Er nødvendig for produksjon av spesifikke avgiftningsenzymer, og viktig for energiproduksjon relatert til celleavgiftning.

Magnesium er et ekstremt viktig og verdifullt mineral. Listen over symptomer ved mangler er derfor lang.

Mangler påvirker alle kroppens systemer

  • I skjelettmuskulaturen kan man oppleve rykninger, kramper, muskelspenninger, rygg- og nakkesmerter, spenningshodepine og dysfunksjon i kjeveleddet. Tetthet i brystet eller en følelse av at man ikke kan puste dypt. Noen sukker ofte.

  • Forstoppelse, kramper ved urinering, menstruasjonssmerter, svelgevansker eller en klump i halsen, følsom for skarpt lys og høye lyder.

  • I sentralnervesystemet, søvnløshet, angst, hyperaktivitet, rastløshet, panikkanfall, og premenstruell irritabilitet. Symptomer som involverer det perifere nervesystemet inkluderer følelsesløshet, prikking og vibrasjonsfølelser.

  • Symptomer påvirker det kardiovaskulære systemet ved hjertebank, hjerterytmer og angina på grunn av spasmer i kranspulsårene, høyt blodtrykk og mitralventil prolaps.

  • Andre symptomer kan være saltsug, trang til sjokolade, eller karbohydrater, og ømhet i brystet.

Ikke alle symptomene trenger å være til stede, men ofte ser vi dem i sammenheng med hverandre.


Her kan du lese mer om vitamin B-12


Vanlige symptomer ved magnesiummangel

  • Det meste av magnesium er lagret i vev, derfor kan benkramper, smerter i foten eller muskelrykninger være det første tegnet. De fleste har opplevd leamus og leggkramper.

  • Andre tegn kan være hodepine, dårlig appetitt, kvalme, oppkast og tretthet.

  • Ved store mangler kan følelsesløshet, prikking, anfall, personlighetsforandringer, unormale hjerterytmer og koronarspasmer oppstå.

Kraftige mangler påvirker spesielt hjernen. Tåkehode, forvirring og desorientering. Store mengder kalsium går tapt i urinen. På den måten blir magnesiummangel en indirekte årsak til tannråte, dårlig beinutvikling, osteoporose og langsom helbredelse ved benbrudd.


Mineralmangler kan gi tørste og hodepine

Mangel på elektrolytter kan gi tørste og hodepine, så det er ikke sikkert det er bare vann du trenger. Vi trenger både magnesium, kalium, bikarbonat, klorid og natrium. Da er Magnesiumklorid nyttig å ta. Prøv å bland en liten ts uraffnert salt i et glass vann om du er sliten eller har hodepine. Ofte vil det gi mer energi og klarhet og ta knekken på hodepinen.


Les også vitamin-C mot virus og infeksjoner


Gode kilder til magnesium:

  • Mandler

  • Grønne grønnsaker (klorofyll)

  • Kakao, nøtter, frø

  • Magnesiumsulfat i krem eller bad

  • Magnesiumklorid, finnes også som olje som smøres på huden

  • Tilskudd fra kapsler


Kilder: http://www.mbschachter.com/importance_of_magnesium_to_human.htm

http://www.chirocareexpress.com/uploads/2/1/2/4/21241304/magnesium_handout.pdf

https://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-HealthProfessional/

63 visninger