Lavkarbo på ferie

Mange synes det er utfordrende å fortsette en diett når man er på ferie. Men det trenger absolutt ikke by på utfordringer. Her er enkle byttetriks du kan gjøre når du er på reise.


Å starte en ny livsstil rett før man skal på ferie er ikke noe vi anbefaler. Er du derimot godt i gang med din nye livsstil er det ingen grunn til at du ikke fortsetter når du er på reise. Det er likevel fullt mulig å både spise og drikke godt. Du må bare gjøre smarte byttetriks.


Her får du gode tips som gjør at vekta ikke øker og magen ikke bråker:

Frokost Bor du på hotell med en frokostbuffé er det enkelt. Da har du gjerne mange ulike typer pålegg å velge i og egg metter godt. Unngå brød, frokostblandinger og mye frukt.


Spiser du frokost på en restaurant, velg enten en god salat med en god proteinkilde. Sørg for rikelig med olivenolje, eller annen dressing uten sukker. Omelett er også et godt alternativ. Kutt ut brødet og be om ekstra grønnsaker eller salat.


Har du ikke frokost inkludert og må spise på hotellrommet, kan du kjøpe avokado og litt skinke.

Lunsj Her gjelder det samme som over. Velg de alternativene på menyen som ikke inneholder raske karbohydrater som pizza, pasta, ris, potet, pommes frittes etc. Erstatt siderettene med mer grønnsaker eller salat. Be om ekstra fett fra gode fettkilder som olivenolje, aioli eller lignende.

Middag Dette er nesten det enkleste. Her kan du be de om å ta bort poteter, ris og pasta og erstatter med mer grønnsaker. Du kan også bestille burger uten brød og potet. Be om mer salat, ekstra aioli etc. Mange føler det er ubehagelig å endre på menyen, men husk at restauranten ønsker du skal være en fornøyd kunde.


Vi blir mett av karbohydrater og fett. Når du spiser mindre av det ene, må du spise mer av det andre. Fett gir i tillegg lengre metthetsfølelse.

På reisen På flyplassene har utvalget blitt bedre, men det er fremdeles mye kaker, boller, smørbrød, baguetter, pizza og burger. Om du har mulighet, spis deg mett før du kommer til flyplassen. Utvalget av salater har blitt bedre enkelte steder, ofte kan du fylle din egen boks. Pølse i papir er enkelt, ikke alltid optimalt, men helt ok av og til. Har du lang tid før flyet ditt går, så får du ofte kjøpt enkle middagsretter.


Flymaten er ikke alltid like bra, men ofte er det ett eller annet man kan spise på lange flyturer. På korte turer er et ikke sikkert du trenger å spise. Nøtter, spekepølse, ost, oliven og hardkokte egg kan fint puttes i håndveska.

Drikke

Øl utgår når en ikke skal ha mye karbohydrater, unntaket er Lite her hjemme. Den er glutenfri og inneholder lite karbohydrater. Alt med måte her også.


Derimot er det masse god vin du kan kose deg med. Be om tørre viner, de har ofte lite sukker. Drikker du drinker er det også mulig om du velger dem uten sukker.

Søte drikker er ikke å anbefale. Brus kan erstattes med farris for eksempel. Ellers kan du drikke kaffe, te og vann. Be om litt sitron eller lime i vannet om du synes det er tamt.


Ninas erfaring

På alle turene til India, og sist nå i Vietnam har jeg aldri hatt problemer med å få mat som jeg kan spise. Dette er steder hvor ris er en veldig viktig ingrediens. I tillegg er det mye brød som tilbehør. Så lenge jeg formidler til servitøren hva jeg vil ha går det helt fint.

Jeg spiser en ganske streng lavkarbodiett på grunn av min diabetes. Likevel har jeg aldri opplevd at det er et problem. I begynnelsen var jeg litt flau, men det har jeg sluttet med for lenge siden. Jeg har også fått tilbudt retter som ikke står på menyen, så lenge de har ingrediensene på kjøkkenet går det helt fint.


Vi vet best selv hvilken mat som passer vår helse og vår mage. Bestill derfor mat du vet er bra for deg!

256 visninger