Kostholdsplan for vektnedgang

Oppdatert: 29. nov. 2019

Det er flere som har etterspurt en kostholdsplan for vektnedgang. I denne kostholdsplanen har vi redusert inntaket av karbohydrater og tilført mat som gir god næring til gode tarmbakterier. Den nyeste forskningen viser at vektnedgang ikke bare handler om mengde karbohydrater og kalorier. Det handler like mye om å ha en sunn tarmflora.


Kostholdsplanen er delt opp i to hoveddeler


Del I

I del én får du enkel og lettfattelig informasjon om alt fra matintoleranser, kolesterol, fordøyelsesproblemer, viktigheten av å spise nok salt og til hva du kan erstatte sukker med.


Vi har mye fokus på fiber fra grønnsaker. Riktig type fiber gir god næring til de gode tarmbakterier. Det er også forskning som viser at tarmbakterier spiller en rolle ved overvekt.


Vi har i siste halvdel av planen innført periodisk faste for dem som ønsker å prøve det. Dette har vist seg å være veldig effektivt ved en vektnedgang. Hvordan du skal faste står godt forklart.


Vi gir deg i tillegg enkle tips til hva du kan tilsette i kostholdet ditt for å styrke tarmen og helsen din.


Del II

I del to finner du først en tredagers rensekur som vi anbefaler deg å prøve før du starter på kostholdsplanen. Du vil kunne spise deg mett disse tre dagene, men kun med utvalgte ingredienser fra frukt, grønnsaker og fett.


Etter disse tre dagene kommer det fire ukeplaner. Vi har laget egne handlelister for hver uke. Bakerst finner du alle oppskriftene.


Vi har valgt enkle, gode oppskrifter som alle kan lage, uansett kunnskap og erfaring på kjøkkenet. Alle ingrediensene kan kjøpes i vanlig dagligvarebutikk. Unntaket er et par ting du finner i helsekost.


Grunnleggende om kostholdsplanen

  • Tre dagers rensekur.

  • Karbohydratinntaket ligger på rundt 20 gram pr dag. Dette vil lære kroppen din å bruke lagret energi/fett som energi.

  • Fri for kornprodukter, sukker og soya.

  • Inneholder lite egg og meieriprodukter da ikke alle tåler dette like godt.

  • De to siste ukene innfører vi periodisk faste, noe som er effektivt ved vektnedgang

Kostholdsplanen består av ren mat som grønnsaker, bær, fisk, kjøtt, egg, nøtter og frø. Vi har ingen erstatningsprodukter eller halvfabrikata.

NB! Denne kostholdsplanen er ikke en lav FODMAP diett. Vi anbefaler heller ikke at du starter denne kostholdsplanen om du har lavt stoffskifte (da har vi en egen plan), type 1 diabetes eller annen alvorlig sykdom. Ta da eventuelt kontakt med en ernæringsterapeut, eller lege før du begynner.


Kjøp her

494 visninger