Har du sjekket vitamin B12 status?

Oppdatert: mars 9

Vitamin B12 er viktig for mange funksjoner i kroppen. Blant annet cellenes energiomsetning. Lav B12 status kan gi både tretthet, depresjon og redusert hukommelse.

Det finnes 8 ulike B-vitaminer med mange ulike funksjoner. Felles for alle er at de inngår i enzymsystemene i kroppen. Alle B-vitaminene er vannløselige, og lagres derfor ikke i kroppen med unntak av B12-cobalamin. B12 finnes kun i animalske matvarer, i motsetning til de andre B-vitaminene som finnes i nesten all mat.


Kroppen lager ikke B12 selv. Vi må derfor få nok via maten vi spiser. Om mage-tarmfunksjonen fungerer slik den skal, vil mengden vitamin B12 fra et vanlig norsk kosthold være tilstrekkelig for en god status. Men sykdommer og ubalanser i tarmen gir et dårligere opptak.


Årsaker til lav B12 status

Utilstrekkelig inntak av vitamin B12 er sjelden årsak, men et ensidig kosthold kan inneholde lite B12. Også hos vegetarianere og veganere kan inntaket bli lavt.


For å frigjøre vitamin B12, må vi ha nok magesyre. Personer med lite magesyre eller som bruker medisiner som hemmer produksjonen av magesyre, tar opp for lite B12 fra tarmen.


Har man sykdom i bukspyttkjertelen, fjernet deler av magesekken eller tynntarmen, cøliaki og Crohns sykdom, kan man ha nedsatt opptak av vitamin B12. Kronisk betennelse av slimhinnen i magesekken (atrofisk gastritt) gir nedsatt utskillelse av magesyre og av intrinsisk faktor (IF) som er viktig for opptaket av B12.


Bruk av syrehemmende midler og medisiner mot diabetes (metformin) over lang tid, kan også føre til nedsatt opptak og utvikling av B12- mangel.


Behovet for B12 avhenger av alder, og evnen til å ta opp vitaminet i tarmen.

Personer med Hashimotos hypotyreose har ofte B12-mangel.

Vitamin B12 har mange viktige funksjoner i kroppen, og er nødvendig for blant annet:

  • Produksjonen av røde blodlegemer.

  • Omdannelse, transport og lagring av folat.

  • Normal nervefunksjon.

  • Dannelse av arvestoff (DNA).

  • Viktig i omsetningen av fett, karbohydrat og protein.


Symptomer på lav B12 status

  • Tretthet

  • Svimmelhet

  • Nedsatt fysisk yteevne, hjertebank

  • Tungpust

  • Hodepine

  • Øresus

  • Redusert hukommelse

  • Depresjon og uspesifikke nerveplager

En enkel blodprøve hos fastlegen vil kunne si om du har nok vitamin B12.


Hvor får vi B12 fra maten?

B12 finnes kun i animalske matvarer. Gode kilder er:

Lever, oksekjøtt og svinekjøtt, melk, ost og egg, fet fisk


Dette kan du gjøre for å øke opptak av B12 i blodet Spis mer innmat som lever. Liker du ikke lever, er leverpostei et godt alternativ. Velg den med minst tilsetningsstoffer.

Ta magesyretilskudd. Aciglumin kjøpes reseptfritt på apoteket.

Har du fått påvist lav B12 status kan tilskudd i form av Methylkobalamin tas. Kjøpes som dråper i helsekost.

Ved store mangler vil fastlegen gi en injeksjon.

106 visninger