Grønnsaker du bør spise mye mer av!

Det er noen grønnsaker som bekjemper inflammasjon i kroppen mye bedre enn andre. Inflammasjon er en viktig årsak til flere av våre moderne livsstilssykdommer.


Alle grønnsaker er nyttige fordi de inneholder vitaminer, mineraler, antioksidanter og fiber. Men det er stor forskjell på hvor mye. For å være antiinflammatorisk må de inneholde mye antioksidanter. Jo mer, jo bedre bekjemper den inflammasjon i kroppen. Noen eksempler på dette er:

  • Alle typer kål - Brokkoli, blomkål, grønnkål, rosenkål etc.

  • Alle typer bær - blåbær, bjørnebær, solbær etc.

  • Tomat

Grønnkål

Inneholder store mengder bitterstoffer og vitaminer som senker blodets innhold av unyttig fett og virker antiinflammatorisk. Beskytter mot tarmkreft.

Nyttig innhold:

Kalsium - styrker skjellettet

C- vitamin - beskytter mot virus og bakterier

Kostfiber - fremmer fordøyelsen


Brokkoli

Er en viktig kilde til folsyre. Folsyre er blant annet viktig for å bygge røde blodlegemer. Er også rik på glukosinolater som har vist positiv effekt på flere former av kreft.

Nyttig innhold:

Folsyre - viktig for celledeling

K-vitamin - styrker skjellettet


I kostholdsplanen for vektnedgang bruker vi masse kål. Overvekt skaper inflammasjon i kroppen og det er viktig med et kosthold som er lavt på karbohydrater, men fulle av nyttige plantestoffer.


Kilde:

Fremgångsguide Få en kropp utan inflammation 4-2018

102 visninger