Grønnkål har mer kalsium enn melk

Oppdatert: 24. aug. 2018

Viste du at plantene i kålslekten (Brassica) inneholder mer kalsium enn melk? I tillegg har den en rekke andre nyttige næringsstoffer.

Grønnkål er rik på betakaroten, protein, jern, vitamin C, K, A, E og noen av B vitaminene, folat, kalium, mangan, magnesium, omega 3, antioksidanter og masse fiber.


Man mistenker at grønnkålen kan dempe betennelser, styrke immunforsvaret og øke forbrenningen.


Bruk gjerne grønnkål i smoothie og få den enda sunnere.

Du kan lage nydelige grønnkål chips, ha den i smoothie, salat eller stek den i panne med litt olivenolje og salt. Prøv deg frem til din favoritt. Det er ingen grunn til ikke å bruker mer grønnkål.


Oppskrift grønnkålchips:

250 gram grønnkål

2 ss olivenolje eller cocosa steke olje

en klype salt

Litt hvitløkskrydder


Sett ovnen på 140 grader.

Riv opp kålen i passe store biter, ha de i en bolle sammen med oljen og salt. Bland godt så alle bladene får olje på seg.

Legg de utover på en bakeplate og strø over hvitløkpulveret.

Sett de i ovnen. Stekes i ca 10 minutter eller til de er sprø. Pass godt på, de kan fort blir svidd.


Hvis du ønsker å ha litt bedre kontroll, sett ovnen på 80 grader og stek de i ca 40 minutter


58 visninger