Faste booster vektnedgang

Det blir ikke enklere, bare la vær å spis en dag eller flere. Så er det billig. Har du kastet deg på den nye trenden og testet faste? En trend som egentlig er eldgammel.


Faste er en fin måte å rense kroppen og samtidig bruke lagret fett på kroppen

Å avstå fra mat har vi gjort i alle tider, både frivillig og ufrivillig. Det er kun i moderne tid vi har hatt tilgang til mat hele døgnet. Vi spiser mer kalorier enn noen gang, og vi spiser hele tiden. Kroppen rekker aldri å rense og fornye seg. Tenk deg huset ditt, hvis du hele tiden putter ting inn og tar lite ut, i tillegg sørger du ikke for vedlikehold. Det blir fort ulevelig!


Det er dette vi gjør vi med kroppen! Vi stapper i oss mat. - Det er jo viktig å holde blodsukkeret stabilt. Mange spiser også sent på kvelden. Det betyr at tarmen må fordøye mat når du sover. Det er da kroppen skal rydde og vedlikeholde. Kaste ut det gamle, resirkulere og bygge opp. Energi til dette hentes fra fettcellene våre. Denne prosessen er helt nødvendig for god helse.

Finnes det kun én måte å faste på? Nei, det finnes mage måter å faste på. I våre kostholdsplaner for diabetes og vektnedgang bruker vi periodisk faste. Periodisk faste har vist å ha mange helsefordeler utenom vektnedgang. Den øker blant annet hjernens evne til å vokse og utvikle seg, ved å booste nevro plasti og neurogenesis (utvikle nye hjerneceller).

Verdt å prøve og det er ikke vanskelig.


Les hvilke erfaringer Kristin og Rebekka har med vår ketoplan.


Hva skjer når du faster

Kroppen henter lagret energi fra fettcellene for å holde vitale organer som hjernen, hjertet, lungene og nyrene i gang. Selv når vi er sengeliggende trenger kroppen energi til dette. Ofte tenker vi på energi bare i form av trening og bevegelse, men det meste av energien går til å holde oss i live.


Ved faste får vi ikke energi fra mat, kroppen må derfor bruke lagret energi fra fettcellene våre. Det er nettopp det vi ønsker når vi skal ned i vekt!


Stadiene kroppen går igjennom ved faste:

  1. Første fire timer etter siste måltid: insulinet er høyt og du bruker energi fra maten du har spist. Du lagrer fortsatt energi fra maten som glukose. Når glukose lagrene er fulle vil resten av energien lagres som fett i fettcellene

  2. Fire til 16 timer etter siste måltid: Glukosen i blodet er ikke lengre tilgjengelig, så kroppen må bruke det som er lagret. Disse lagrene varer i ca 24 timer. Så kroppen trenger fortsatt ikke å hente energi fra fettlagrene

  3. 16 til 30 timer etter siste måltid: Glykogenlagrene begynner å bli tomme. Fettlagrene er fortsatt ikke helt tilgjengelige. I denne mellomperioden vil kroppen bryte ned proteiner og fett for å dekke energibehovet. Mange er bekymret for dette fordi de tror at musklene blir brutt ned. Mye av proteinene hentes fra overflødig hud og dårlige proteiner. Etter 30 timer bruker kroppen mindre proteiner til energi.

  4. 30 timer til 24 dager etter siste måltid: Kroppen bruker lagret fett til å dekke energibehovet. På dette stadiet har nesten alle kroppens organer gått over til å forbrenne triglyserider (fettsyrer). Unntaket er de røde blodcellene, hjernen og det indre laget i nyrene. De må fortsatt bruke glukose. Dette fikser kroppen ved å bruke glukosedelen av triglyseridene, og noe nedbrutte proteiner. Forskjellen på steg tre og fire er mengden proteiner som blir brutt ned. Hjernen bruker i tillegg ketoner, ketoner lages i leveren gjennom nedbrytningen av fett.

Spiser du lavkarbo eller ketogent vil kroppen raskere komme i fettforbrenningsmodus. Dette er en god grunn til å endre kosthold.


Ved faste kvitter kroppen seg med ekstra proteiner, dette kommer ikke bare fra muskler, men fra hud og andre proteiner som kroppen ikke trenger lenger. Dr. Jason Fung har aldri opplevd at pasientene må fjerne hud etter en ekstrem vektnedgang. Alle er satt på ketogen kosthold og faste.


Noen av helsefordelene ved faste

  • Mer mental klarhet og konsentrasjon

  • Vektnedgang

  • Senker blodsukkeret

  • Bedrer insulinfølsomheten

  • Øker energien

  • Forbedrer fettforbrenningen

  • Senker kolesterolet

  • Forebygger Alzheimer

  • Øker levetiden

  • Reverserer aldringsprosessen

  • Minker inflammasjonh

Kilde: The complete guide to fasting

84 visninger