Disse oljene kan du bruke til steking

Oppdatert: jan. 22

Hvilke oljer du velger har mye å si for helsen. Her er en enkel oversikt over de oljene du kan steke i og hvilke du bør unngå.


Unngå planteoljer og frøoljer de kan bli svært skadelige ved høye temperaturer.

Når du skal steke mat er det svært viktig å velge riktig type olje. Velg etter følgende:

  1. Hvordan de er fremstilt: Velg oljer som er naturlige og minimalt bearbeidet.

  2. Fettsyresammensetningen: Jo mer mettende fettsyrer, jo mer stabil er oljen. Da er det mindre sjanse er det for harskning

  3. Rykepunkt: Dette viser hvor mye varme den tåle før fettstoffene blir ødelagt. Det viktigste er fettsyretypen, så kommer rykepunkt.

Nedenfor er en oversikt over de forskjellige oljene og hvordan du kan bruke dem:

*) Det frarådes å steke i kaldpressede nøtte- og frøoljer. Oppbevares de i kjøleskap kan de brukes på maten når den er ferdig, for smakens skyld. **) Selv om fettsyresammensetningen ser bra ut, oppheves dette av fremstillingsmetoden. De bør ikke brukes til matlaging

Ghee, kokosolje og palmeolje tåler høyest varme. Med sin fettsyresammensetning er disse ideelle oljer å bruke ved høy temperatur.


Kilde: Stenalderkost, en guide i sund livsstil av Diane Sanfilippo (2012). En fantastisk bok!


168 visninger