Ekstra magefett gir økt risiko for hjertesykdom

Oppdatert: mars 20

Vårt kosthold har endret seg drastisk de siste tiårene. Hele tre av ti nordmenn er overvektige, og en tredjedel av verdens befolkning lider av sykelig overvekt. Magefettet er det som gir mest skade, også om du er normalvektig.



Livsstilssykdommer

Metabolsk syndrom er et samlebegrep på overvekt og økt mageomkrets, høyt blodtrykk, høyt kolesterol og høye insulinverdier.

Menn som har to av disse tilstandene, har dobbelt så høy risiko for å få hjerneslag og tre ganger så høy risiko for å få hjertesykdom sammenlignet med dem som er friske. Dette er alvorlig, men heldigvis er det mulig å reversere symptomene ved å gjøre enkle livsstilsendringer.

Kosthold Mat som inneholder mye raske karbohydrater som sukker, korn, pasta og ris tilfører kroppen mer energi enn den greier å forbrenne. Ofte er det også tom energi som gir lite næringsstoffer. Stivelsen som finnes i disse matvarene omdannes lett til sukker, noe som øker blodsukkeret. Kroppen må raskt kvitte seg med all denne energien og få sukkeret i blodet ned. Noe energi lagres i lever og muskler hvor lagrene er små, resten overføres til fettcellene. Der blir det nemlig aldri fullt.


Ved å velge ren mat som ikke påvirker blodsukkeret i like stor grad, vil man lettere kunne redusere det fettet som kroppen har lagret.


Menn

Hos menn er det ofte fettcellene rundt magen som fylles først. Prøver man å gå ned i vekt er det også fettet rundt magen som forsvinner først. Dette er fett som lett frigjøres, og som også lett påvirker det fettnivået du har i blodet ditt. Mye usunt fett i blodet påvirker blodårene og kan lettere gi åreforkalkning, og større risiko for hjerte- og karsykdommer. Samtidig reduseres effekten av insulin, blodsukkeret blir høyt, og man kan få en lavgradig betennelse i kroppen. Over tid gir dette økt risiko for både hjerteinfarkt, nyresvikt, høyt blodtrykk og hjerneslag.


Kvinner

Hos kvinner legger ofte fettet seg rundt rumpe og lår. Dette fettet er ikke fullt så farlig som bukfettet fordi det lagres lengre og frigjøres kun om det skulle komme en «krise». Som i perioder med lite mat. Noe som var gunstig den tiden man i perioder hadde dårlig tilgang på mat. Dette er ikke er tilfelle i dag, bortsett fra om man prøver å gå ned i vekt ved å spise mindre. Flere slankekurer med lite mat vil etter hvert gi et signal om at det må lagres mer fett sånn at det er nok til neste "krise". Til slutt vil kroppen tviholde på fettet så godt den kan fordi den vet at det kan komme tider med lite mat igjen. Dette er typisk jo-jo slanking.

Bevegelse og stress

Å trene/bevege seg har en positiv effekt på både bukfett og helsen generelt. Start forsiktig og øk etter hvert som energien blir bedre. Korte intense økter kan ofte være bedre enn lange seige. Unngå stress så godt du kan. Stress har også en negativ effekt på helsen. Noe vil vi skrive mer om i et annet innlegg.


Er du mann og lurer på hvordan du kan spise bedre, og bli kvitt farlig magefett? Vi har gjort det enkelt i vår kostholdsguide til mannen. Den inneholder masse fine bilder som viser enkle byttetrisk for en sunnere og bedre mage.

Finnes i vår nettbutikk til kun kr 199,-.



Der finner du også våre kostholdsplaner for:

246 visninger