5 ting som styrker immunforsvaret

Alle ønsker å gjøre alt man kan for å unngå å bli smittet, eller smitte andre. Her er fem tips til hvordan du kan styrke immunforsvaret ditt.

I disse tider er det veldig viktig at vi tar vare på egen helse. Et sterkt immunforsvar gjør det vanskeligere for et virus å trives. Det er heldigvis flere ting vi kan gjøre for å styrke immunforsvaret. Her er fem enkle grep:


Gå en tur ut i dagslys hver dag

Mange har i disse dager hjemmekontor, og noen sitter i karantene. Uansett så er det viktig å bevege litt på seg og komme seg ut i frisk luft. Naturen demper stress og bekymringer, og får oss dermed i bedre humør. Er du så heldig å få være litt i sola får du enda flere helsegevinster. På vinteren gir ikke sola oss vitamin-D, men sollyset gjør noe med humør og hvordan vi føler oss. Bare det å gå ute i dagslys vil gi oss mer energi.


Spis næringstett mat

Hva vi putter i munnen har stor betydning for helse og immunforsvar. Sørg for å spis hel og ren mat. Hele grønnsaker, litt frukt og bær, rene proteinkilder som kjøtt, fisk og kylling. Gode fettkilder fra avokado og oliven i tillegg til animalsk fett. Spis olivenolje, kokosolje og smør, om du tåler melkeprodukter. Drikk nok vann, ha gjerne i litt sitron.


Unngå triggere. Enkelte fordøyer gluten og melk dårlig. Velg andre alternativer om du føler kroppen din ikke håndterer det.


For å styrke immunforsvaret ekstra nå i disse virustider, kan det å ta tilskudd av vitamin-C og sink hjelpe. Les mer om det her.


Unngå sukker og raffinerte karbohydrater Dette er mat som inneholder lite næringsstoffer og som øker blodsukkeret. Høyt blodsukker trigger stresshormonene adrenalin og kortisol. Blodsukker trigger også utskillelse av insulin, et livsviktig hormon. Men mye insulin er også en betennelsesmarkør. Betennelser svekker immunforsvaret.


I tillegg inneholder raffinert mat ofte mye sukker og andre tilsetningsstoffer. Dette kan forstyrre tarmbiotaen og gi dårlig opptak av næringsstoffer.


Få nok søvn Søvn er veldig viktig for kroppens immunforsvar. Ved lite søvn dannes det minde av immunstyrkende stoffer i kroppen. For eksempel påvirkes proteinet Interleukin-6, som bekjemper infeksjoner.


Frarøver man for eksempel rotter søvnen, vil de etter to uker utvikle forskjellige infeksjoner og til slutt dø. Årsaken kan være at immunforsvarets hvite blodlegemer og antistoffer ikke reagerer som de skal.


Det er når vi sover vi restituerer og lader batteriene. Søvn er gratis medisin helt uten bivirkninger. Den gjør oss fit for fight og holder sykdommer unna. Den beste søvnen får vi om vi sover på noenlunde samme tidspunkt hver natt. Ha det mørkt og svalt på rommet og unngå skjermbruk rett før sengetid.

Stress ned

Mange er nok i disse dager redde og bekymret. Særlig om man selv, eller noen man er glad i, er i risikogruppen. Stress skaper uro, og kan svekke immunforsvaret vårt. Ikke sikkert du trenger å lese alle nyheter om koronaviruset? Det kan bli litt vel mye informasjon for mange av oss. Følg de rådene som blir gitt. Vask hendene ofte, unngå store folkemengder etc. så er du så trygg som du kan bli.

Så en siste ting. Det er mange som tilbringer dagene alene. Det koster ingenting å sende en melding, eller ta en telefon. Det kan utgjøre en stor forskjell for den det gjelder. Vis at du bryr deg og vær der på den måten du kan.


Ta vare på hverandre! Nina og Helén

426 visninger